Przez żołądek do serca – najlepsze jedzenie dla mojego przyjaciela
13 listopada 2017 r. na apelu szkolnym został ogłoszony konkurs w ramach projektu Erasmus + ”Friendship without borders – Przyjaźń bez granic” dla klas I – VII pt. „Przez żołądek do serca najlepsze jedzenie dla mojego przyjaciela”. Przedstawiony został Regulamin konkursu, który został zamieszczony na gazetce tematycznej projektu.
Uczestnicy mieli za zadanie przygotować w formie pisemnej przepis na danie, którym chcieliby poczęstować swojego przyjaciela. Kolejnym etapem było samodzielne przygotowanie prezentowanego dania do degustacji.
Celem konkursu było: Promowanie zdrowego żywienia, zachęcenie dzieci i młodzieży do pisania i prezentowania własnej twórczości kulinarnej, wyłonienie wśród zgłoszonych do konkursu najlepszych przepisów, zaprezentowanie szerokiemu gronu odbiorców bogactwa i różnorodności tradycji kulinarnych, integracja i aktywizacja społeczności szkolnej.
W konkursie wzięło udział czternastu uczniów. Zwycięzców konkursu wyłonili uczniowie, nauczyciele oraz zaproszeni goście – Górnicy, głosując na przepis po wcześniejszej degustacji wszystkich dań. Uczniowie oddawali głosy na Kartach do głosowania. W głosowaniu wzięło udział 110 uczestników. Nad poprawnością przebiegu głosowania czuwała komisja nadzorująca w skład, której wchodzili nauczyciele Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 5 w Żorach a zarazem organizatorzy konkursu: p. Martyna Samol i p. Lucyna Mika. Komisja stwierdziła, że głosowanie przebiegało prawidłowo. Członkowie komisji zebrali karty do głosowania i zliczyli głosy.
I miejsce: Wiktor Michta kl. III B
II miejsce: Sandra Bodziony kl. VI
III miejsce: Nikol Krzempek kl. VI
IV miejsca: Bartosz Szymala, Daria Kowalczyk kl. VI
Wyniki głosowania zostały podane na apelu szkolnym. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali dyplomy i nagrody.
REGULAMIN KONKURSU KULINARNEGO
Lista uczestników konkursu kulinarnego
Protokół z posiedzenia komisji nadzorującej przebieg konkursu Przez żołądek …
Konkurs „Ja i moja rodzina”
16 stycznia 2018 r. poprzez ogłoszenie w e-dzienniku, informacje na gazetce szkolnej i przedszkolnej został ogłoszony konkurs plastyczny w ramach projektu Erasmus + ”Friendship without borders – Przyjaźń bez granic” dla uczniów szkoły w kategoriach kl. I-III, IV-VII oraz dzieci przedszkolne pt. „ Ja i moja rodzina”. Przedstawiony został Regulamin konkursu, który został zamieszczony na gazetkach tematycznych projektu. Wpłynęły 2 prace w przedszkolu oraz 6 w szkole (kl. IV-VII). Prace wszystkich uczniów oraz wychowanków zostały umieszczone na gazetkach tematycznych projektu. Zwycięzców konkursu wyłonili nauczyciele, głosując na przygotowane prace po wcześniejszej ich prezentacji. Wyniki głosowania zostały podane na konkursie przedszkolnym 02.03.2018 oraz na apelu szkolnym w dniu 8.03.2018. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali dyplomy i nagrody.
Regulamin konkursu Erasmus – Ja i moja rodzina
Lista uczestników konkursu Erasmus – Ja i moja rodzina
Protokół z posiedzenia komisji Ja i moja rodzina
Berlin 2018 – kolejny wyjazd za nami
W dniach od 23 do 27 kwietnia odbył się wyjazd do Katharina Heinroth Grundschule w Berlinie – Niemcy w ramach realizacji programu Erasmus + „Friendship without borders – Przyjaźń bez granic”. Głównym celem mobilności było ustalenie struktury broszury „Tradycje ludowe naszego regionu”. W spotkaniu wzięli udział uczniowie i nauczyciele z czterech partnerskich szkół:
-
Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Koszarzyskach – Czechy,
-
Cite Scolaire Internationale w Lyonie – Francja,
-
Katharina Heinroth Grundschule w Berlinie – Niemcy,
-
Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 5 w Żorach – Polska.
23 kwietnia po ponad 7- godzinnej podróży uczniowie i nauczyciele naszej szkoły dotarli do szkoły partnerskiej w Berlinie. Uczniowie zostali odebrani przez rodziny goszczące a nauczyciele zakwaterowani w hotelu.
24 kwietnia uczniowie i nauczyciele szkół partnerskich mieli możliwość zwiedzenia Berlina. Zobaczyliśmy Wieżę Telewizyjną, Alexanderplatz, Kościół Mariacki i fontannę Neptuna. Największą atrakcją była wycieczka statkiem po rzece Szprewie, podczas której można było zobaczyć budynek Reichstagu, Regierungsviertel (nową dzielnicę rządową) oraz Dom Kultur Świata. Po nawrocie przed mostem Lutra, skąd rozpościera się widok na zamek Bellevue, uczestnicy rejsu zobaczyli „Beamtenschlange” (dom urzędników), Siegessäule (kolumnę zwycięstwa) oraz nowy dworzec główny, katedrę berlińską, Wyspę Muzeów i Nikolaiviertal — najstarszą dzielnicę mieszkaniową w Berlinie.
Kolejnym punktem programu tego dnia było zwiedzanie Muzeum Naturalnego w Berlinie – pierwszego muzeum państwowego na świecie. Przy wejściu powitał nas naturalnych rozmiarów szkielet dinozaura. Szczególnie interesujące były eksponaty zoologiczne i paleontologiczne. Dużo czasu spędziliśmy także w sali z bogatą kolekcją minerałów. Następnie wróciliśmy do szkoły partnerskiej, gdzie na uczniów czekały rodziny goszczące.
25 kwietnia przedpołudnie spędziliśmy w szkole. W auli szkoły odbyło się oficjalne powitanie uczestników spotkania oraz występy zespołu ludowego „Krakowiacy”, będącego wizytówką Katharina Heinroth Grundschule. Następnie uczniowie szkół partnerskich uczestniczyli w zajęciach uczniów z berlińskiej szkoły. Po obiedzie pojechaliśmy do Neues Museum. W muzeum podziwialiśmy eksponaty sztuki egipskiej, wraz ze słynnym popiersiem egipskiej królowej Nefretete z 1340 r. p.n.e., a także zbiory archeologiczne z czasów prehistorycznych, starożytnych i wczesnego średniowiecza.
26 kwietnia dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Techniki, znajdującego się na terenie byłego dworca towarowego „Anhalter Güterbahnhof”.Dzięki wspaniałym ekspozycjom mogliśmy odbyć podróż w czasie śladami historii techniki. Na ok. 25.000 m² zaprezentowano wystawy nt. techniki komunikacji, produkcji, energii i transportu. W nowym budynku ze szkła mogliśmy zobaczyć eksponaty prezentujące osiągnięcia człowieka w żegludze wodnej i powietrznej. Bardzo ciekawa była także wystawa „Człowiek w ruchu – podróż samochodem & in.“ („Mensch in Fahrt – unterwegs mit Auto & Co.“), prezentująca powozy, rowery, motocykle i 30 samochodów z różnych epok. Wiele emocji wzbudziły historyczne parowozownie mieszczące 40 pojazdów kolejowych.
Pełni wrażeń wróciliśmy do szkoły. Po obiedzie uczniowie szkół partnerskich zostali zaproszeni do wzięcia udziału w przygotowanej przez szkołę goszczącą grze planszowej „Wyścig pokoju”. W tym czasie koordynatorzy i nauczyciele szkół partnerskich wzięli udział w spotkaniu, na którym dokonano ustaleń dotyczących harmonogramu projektu, podziału kolejnych zadań i struktury broszury „Tradycje ludowe naszego regionu”. Strona polska zobowiązała się do przygotowania książki kucharskiej, która ma być gotowa do kolejnego spotkania partnerów w szkole żorskiej. Dla dwóch szkół, z Francji i z Czech, był to ostatni dzień wizyty. Następnego dnia rano wracali do swoich szkół macierzystych. Przed nami był jeszcze jeden dzień zwiedzania.
27 kwietnia, po zbiórce w szkole, wyruszyliśmy do berlińskiego zoo. Jest ono najstarszym zoo w Niemczech, a jednocześnie najbardziej bogatym gatunkowo na świecie. Była to wyjątkowa lekcja przyrody, podczas której mogliśmy zobaczyć około 20 000 zwierząt z około 1400 gatunków, żyjących w 33-hektarowym ogrodzie – w tym słonie, żyrafy, goryle i jedyne w Niemczech: wielkie pandy. Niemniej interesujące okazało się berlińskie Aquarium. Podziwialiśmy nie tylko egzotyczne ryby i koralowce, ale także setki imponujących gadów, płazów i owadów. Następną atrakcją było Museum Sea Life ze znanym Aquadomem. Największą atrakcją była przejażdżka cylindryczną windą przez siedlisko rafy koralowej z około 1500 rybami. Mieliśmy szczęście – akurat trafiliśmy na porę karmienia.
Pełni niezapomnianych wrażeń, bogatsi o nowe doświadczenia i przyjaźnie wróciliśmy do Polski.
“Tworzenie broszury o Śląsku”
Kolejnym zadaniem projektowym realizowanym w ramach projektu Erasmus+ Friendship without borders – Przyjaźń bez granic było tworzenie broszury informacyjnej o naszym regionie. Tym razem do zadania przystąpili głównie uczniowie starszych klas. Były to: Simona Komosińka i Jagoda Zdziebło z klasy VII oraz Jagoda Wilkosz i Anna Lajdamik z klasy VI. Młodzież tworzyła ilustracje i opisy, w których starała się przedstawić jak najwięcej ciekawostek i najważniejszych informacji o Śląsku. W swoich pracach uczniowie przedstawiali m.in.: pracę górnika, kopalnię, tradycyjny śląski obiad, dożynki. Najciekawsze prace zostały zamieszczone w broszurze. Nad poprawnością wykonania zadania czuwali nauczyciele: p. Natalia Płonka, p. Joanna Wojewodzic, p. Małgorzata Lajdamik oraz p. Sylwia Leszczyńska – Pyrek.
Rysowanie ilustracji do opowieści z wyimaginowanymi bajkowymi postaciami
24.09.2018 r. uczniowie klasy II realizowali zadania w ramach projektu Erasmus+ „Friendship without borders. Przyjaźń bez granic”. Zadanie polegało na wykonaniu ilustracji do opowiadania z wymyślonymi postaciami z bajek. Na początku zajęć wychowawczyni klasy, pani Barbara Owczarek odczytała treść opowiadania pt. „Smocza przyjaźń”. Następnie uczniowie wspólnie układali plan wydarzeń. Kolejnym punktem był podział dzieci na grupy, przydzielenie im zadań. Uczniowie rysowali ilustracje nawiązujące do opowiadania, które później zaprezentowano innym uczniom naszej szkoły na gazetce ściennej na korytarzu. Uczniowie chętnie pracowali na zajęciach, zrealizowali założenia zadania w ramach projektu.
Tworzenie płyty DVD – Moja ulubiona gra z piłką
W październiku 2018 roku podczas zajęć realizowanych w ramach Gier i zabaw uczniowie klas IV rywalizowali ze sobą podczas następujących gier „Unihokej i „Dwa ognie„. Podczas zabawy uczniowie współpracowali ze sobą, a każdej drużynie zależało na zwycięstwie. Mimo usilnych starań dziewcząt, nie udało im się zwyciężyć z chłopcami. W czasie gry na twarzach uczniów oprócz skupienia i zaangażowania, towarzyszyły jednocześnie radość i zadowolenie. Chłopakom gratulujemy zwycięstwa, a dziewczynom – walecznej postawy. Podczas gier nakręcono kilka krótkich filmików, które wykorzystano do stworzenia filmu „Moja ulubiona gra z piłką”. Filmiki zostały nakręcone przez p. Katarzynę Kubańską. Pani Małgorzata Lajdamik poddała je obróbce cyfrowej i stworzyła film, będący efektem końcowym zadania.
Grudniowa wizyta partnerów w Żorach
Listopad 2018 roku upłynął pod znakiem przygotowań do przyjęcia gości ze szkół partnerskich. Wspólny wysiłek uczniów i nauczycieli przyniósł wymierne rezultaty w postaci zadowolonych z pobytu uczestników wymiany. Ze względów organizacyjnych goście z Francji przyjechali już w niedzielę 9 grudnia 2018 r.
Dzięki temu, gdy w poniedziałek my oczekiwaliśmy na gości z Czech i Niemiec, uczniowie i nauczyciele z Francji mieli czas, by zwiedzić pobliskie miasto graniczne – Cieszyn.
We wtorek, po oficjalnym powitaniu i krótkiej autoprezentacji wszystkich gości, każda ze szkół zaprezentowała krótkie przedstawienie lub występ. Uczniowie z czeskiej szkoły przedstawili kabaret na wesoło, a uczniowie z Francji zaśpiewali świąteczne piosenki. Dzieci z Niemiec zaprezentowały przedstawienie „O czterech muzykantach z Bremy”, a dzieci z Żor – śląską wersję „Czerwonego kapturka”. Wszyscy artyści otrzymali gromkie brawa. Następną propozycją dla gości były warsztaty gry na bum bum rurkach. Ostatnią w tym dniu atrakcją były gry i zabawy na sali gimnastycznej m. in. z wykorzystaniem chusty Klanza.
Kolejnego dnia goście, ale również uczniowie naszej szkoły goszczący dzieci z zagranicy, mieli okazję bliżej poznać nasze miasto. W ciekawy i pełen pasji sposób historię Żor, w czasie spaceru po mieście, opowiedział nam pracownik Muzeum Miejskiego – Pan Tomasz Górecki. Następnie zwiedziliśmy wystawę w muzeum, pełną eksponatów z różnych zakątków świata. Kolejną atrakcją była wizyta w Centrum Regionalnym w Osinach, które ze staropolską gościnnością powitało nas chlebem ze smalcem i kiszonymi ogórkami oraz ciepłą herbatką. Po regionalnych przysmakach dzieci uczestniczyły w zajęciach przybliżających im zwyczaje i tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia. Gościom szczególnie przypadło do gustu przedstawienie przygotowane przez pracowników Centrum, w którym uczestniczyły również dzieci ze szkół partnerskich. W tym czasie nauczyciele wzięli udział w szkoleniu dotyczącym nauczania regionalizmu. Następnie po powrocie do szkoły na szkolnej stołówce odbyła się wspólna Wigilijka. Po krótkim przypomnieniu najważniejszych tradycji związanych z Wigilią Bożego Narodzenia, podzieleniu się opłatkiem i złożeniu życzeń odbyła się obiadokolacja, podczas której goście mogli spróbować wybranych tradycyjnych wigilijnych dań. Później chór szkolny przypomniał nam najbardziej znane i lubiane kolędy i piosenki Bożonarodzeniowe. Wspólna kolacja i kolędowanie wprowadziły wszystkich w radosny świąteczny nastrój i zintegrowały uczestników spotkania.
Wcześnie rano w czwartek goście i dzieci goszczące uczniów ze szkół partnerskich wzięli udział w wycieczce do Kopalni Soli w Wieliczce i Krakowa. Wszyscy uczestnicy wyprawy byli podekscytowani widokiem wspaniałych sal kopalni, podziemnych grot i jezior. Największe wrażenie na wszystkich zrobiła Kaplica św. Kingi. Następnie wyruszyliśmy do Krakowa. Zwiedzanie dawnej stolicy Polski rozpoczęliśmy w siedzibie królów – na Wawelu. Idąc traktem królewskim podziwialiśmy przepiękne świąteczne dekoracje i iluminacje. Po dotarciu do Rynku, odwiedziliśmy Kościół Mariacki. Później było nieco czasu, by zobaczyć pomnik Adama Mickiewicza, Sukiennice i by kupić pamiątki na świątecznym jarmarku. Pełni niezapomnianych wrażeń wróciliśmy do Żor.
Ostatni dzień wizyty to trudny dzień pożegnań. Były łzy i obietnice, by spotkać się znowu. To sygnał dla nauczycieli, że dzieci zawiązały przyjaźnie i dobrze czuły się u rodzin goszczących, które starały się, by popołudnia spędzane z nimi były nie mniej ciekawe, jak te spędzane pod opieką pedagogów.
Tworzenie książki z wszystkich opowieści w wyimaginowanymi istotami włącznie z ilustracjami
Od stycznia 2019 r. po przesłaniu przez wszystkie szkoły partnerskie opowieści z wyimaginowanymi istotami włącznie z ilustracjami, partnerzy ze szkoły czeskiej zajęli się tworzeniem książki. Powstał zbiór opowiadań, odzwierciedlający różnorodne, w zależności od szkoły i wieku uczniów, biorących udział w zadaniu, podejścia do realizacji zadania.
Partnerzy z Czech przekazali pozostałym partnerom po jednym egzemplarzu wydrukowanej książki podczas majowego spotkania, podsumowującego realizację projektu w Lyonie.
Przygody z wyimaginowanymi bajkowymi postaciami
Tworzenie życzeń walentynkowych
W lutym 2019 roku w ramach projektu Erasmus + Friendship without borders – Przyjaźń bez granic zostało przeprowadzone działanie polegające na stworzeniu kartek walentynkowych dla krajów partnerskich. Celem działania było: przygotowanie przez uczniów sentencji walentynkowych w językach: niemieckim, francuskim i czeskim, własnoręczne wykonanie ozdobnych kartek, przekazanie kartek nauczycielom koordynującym zadanie. Kartki wykonały uczennice klasy VA: Wiktoria Wróblewska, Justyna Szelka oraz Amelia Hajduk. Kartki zostały wysłane do szkół partnerskich przez koordynatora projektu. Nasza szkoła również otrzymała pamiątkowe kartki, które zdobiły później korytarze szkoły. Nad właściwym przebiegiem działania czuwały Panie: Katarzyna Buczek oraz Ewa Bywalec.
Tworzenie prezentacji: Przyjaźń jako wartość edukacyjna w literaturze dla dzieci (prezentacja wybranych dzieł literackich o przyjaźni)
W marcu kolejnym zadaniem w ramach Erasmusa było przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat motywu przyjaźni w utworach literackich.
Na lekcjach języka polskiego uczniowie próbowali odpowiedzieć na pytanie: czym jest przyjaźń oraz jakimi cechami powinien odznaczać się prawdziwy przyjaciel. Następnie poszukali cytatów najlepiej obrazujących powyższe zagadnienie. Na lekcji języka polskiego przeprowadzonej w sali informatycznej uczniowie w programie Power Point wpisywali wybrane cytaty, wybierali wzory prezentacji, ustawiali animacje.
Ponadto w roku szkolnym 2018/2019 uczniowie klasy VI w ramach realizacji ogólnopolskiego programu „Wychowanie przez czytanie”, który dotyczył najważniejszych wartości w życiu człowieka, między innymi również przyjaźni, postanowili dołączyć do prezentacji efekt swojej poprzedniej pracy – filmiki nagrane na lekcji języka polskiego i godzinie z wychowawcą. Przeprowadzone działania pokazały dzieciom, jak ważna w życiu każdego człowieka jest przyjaźń, że jest to więź, która może trwać przez całe życie i że o tę relację należy dbać.