Biedronki

Informacje ogólne

Religia

mgr Lucyna Mika

poniedziałek, piątek

13.00 – 13.30


Dyżury specjalistów od 25.03.2020 r. 

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna dla Przedszkolaków, Uczniów i ich Rodziców

Pomoc psychologiczno-pedagogiczną można uzyskać przez kontakt ze specjalistami ZSP-5 Żory. Prosimy kontaktować się poprzez wiadomości na e-dzienniku lub przesyłane na służbowe adresy e-mailowe. Wykaz specjalistów, ich dyżury oraz dane kontaktowe:

Imię i nazwisko

stanowisko

dyżur

godziny

kontakt

p. Małgorzata Szypuła psycholog piątek

11.00-12.00

malgorzata.szypula@zsp5zory.pl
p. Natalia Kościelniak pedagog wtorek

12.30-13.30

natalia.plonka@zsp5zory.pl
czwartek

10.30-11.30

p. Patrycja Główczyńska logopeda poniedziałek

11.00-12.00

patrycja.glowczynska@zsp5zory.pl
p. Katarzyna

Planicka – Sroga

surdologopeda poniedziałek

15.00-16.00

katarzyna.planicka@zsp5zory.pl

porady i konsultacje możliwe od 06.04.2020r.

p. Mirela Koralewska logopeda środa

10.00-11.00

mirela.koralewska@zsp5zory.pl
p. Marcelina Przesdzink oligofrenopedagog poniedziałek

12.00-12.30

marcelina.przesdzink@zsp5zory.pl

W czasie pełnienia dyżurów specjaliści będą się starali systematycznie odpowiadać na pojawiające się pytania, wątpliwości, udzielać wskazówek i wsparcia. Prosimy jednak o wyrozumiałość w sytuacjach, gdy serwery będą przeciążone. Wówczas wiadomości będą docierały z opóźnieniem.


ORGANIZACJA PRACY ZSP NR 5 OD 25.03.2020 r.

Edukacja przedszkolna

Drodzy Rodzice,

zawieszenie działalności placówek wychowania przedszkolnego i szkół jest trudnym wyzwaniem nie tylko dla nauczycieli i rodziców, ale także dla dzieci. Prosimy cierpliwie wyjaśniać dzieciom, dlaczego nie mogą iść do „swojego” przedszkola, dlaczego nie mogą spotykać się z koleżankami i kolegami z przedszkola i szkoły, dlaczego nie mogą się bawić ulubionymi zabawkami przedszkolnymi. Nie ma przy tym potrzeby wywoływania u dzieci negatywnych odczuć: strachu, paniki i poczucia niebezpieczeństwa. Podstawową zasadą powinno być unikanie kontaktów z innymi osobami oraz stosowanie się do zasad utrzymywania czystości i higieny. Obecna sytuacja stwarza możliwości wdrożenia dziecka do dokładnego mycia rąk, zasłaniania ust przy kichaniu i kaszlu.

Wykorzystajcie Państwo czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, na większe usamodzielnienie swojego dziecka – oczekujcie od niego większej pomocy przy codziennych czynnościach w domu, np. podczas przygotowywania posiłków, sprzątania, wykonywania (w swoim tempie) czynności związanych z ubieraniem się, przygotowaniem do snu, w których bardzo często, z powodu pośpiechu, dzieci są wyręczane. Wykorzystajcie pobyt dziecka w domu na rozmowy z nim na różnorodne tematy. W ten sposób będziecie wzbogacać słownictwo swojego dziecka. Znajdźcie czas na czytanie dzieciom i z dziećmi. Korzystajcie z edukacyjnych programów telewizyjnych, zaproponujcie dziecku gry planszowe czy zabawy i gry zręcznościowe.

Podstawową formą działalności dziecka w wieku przedszkolnym jest zabawa i właśnie poprzez zabawę dzieci nabywają nowe wiadomości i umiejętności. Każdy tydzień w przedszkolu ma swój temat kompleksowy. Dlatego przesyłane do Was informacje będą zawierały opisy zabaw edukacyjnych na jeden tydzień. Prosimy pamiętać, że czas, w którym dziecko potrafi skupić uwagę, zależy od jego wieku. Dlatego zajęcia i zabawy dla 3,4-latków mogą trwać do 15-20 minut, dla dzieci starszych (5,6-latków) do 30 minut. W tym czasie można realizować zadania z różnych obszarów rozwojowych, tj.: zabawy ruchowe, muzyczne, badawcze, matematyczne, rozwijające logiczne myślenie, mowę.

Kontaktujemy się z Wami za pośrednictwem Librusa i maili służbowych. Przekazywanie informacji odbywa się dwutorowo. Nauczyciele wysyłają tygodniowe plany zajęć poprzez Librusa (w poniedziałek do 8.50), rodzice wysyłają zdjęcia prac dzieci poprzez maila służbowego. Możliwy jest również kontakt telefoniczny za pośrednictwem telefonu ZSP nr 5.

Konsultacje z nauczycielami – wychowawcami będą odbywać się 2 razy w tygodniu, w poniedziałki i czwartki w godzinach od 9.00 do 12.00. Natomiast konsultacje dla wszystkich rodziców będą od poniedziałku do piątku od 8.00 do 13.00. W razie pytań i wątpliwości, służymy pomocą.

Drodzy Rodzice, będziemy Wam przesyłać linki zawierające piosenki, zabawy ruchowe, a także linki do stron poświęconych rozwijaniu sprawności manualnej – kolorowanki, itp. Prosimy o zbieranie kart pracy dzieci do jednej teczki.

Oto niektóre z nich.

CIEKAWE LINKI

Oswajanie z problemem pandemii korona wirusa:

  1. Gra planszowa do druku – pomaga oswoić strach związany z pandemią

https://panimonia.pl/2020/03/16/pandemia-w-co-sie-bawic-w-domu/

  1. O wirusie, który nosił koronę – opowiadanie o koronawirusie dla dzieci

https://www.dzieckiembadz.pl/2020/03/o-wirusie-ktory-nosi-korone-opowiadanie.html

  1. Jestem Bohaterem – zostaję w domu – wyzwanie dla dzieci

https://www.dzieckiembadz.pl/2020/03/jestem-bohaterem-zostaje-w-domu.html

  1. Wirusobajka

https://www.youtube.com/watch?v=rAp9lkiAT18

Inne:

5. Serwis z bogatym ze zbiorem darmowych kolorowanek, które można wydrukować.

Zawiera  zabawy, legendy, wierszyki, komiksy dla dzieci i informacje o różnych gatunkach misiów.

http://www.misie.com.pl/nasza-stara-strona/start/start.php

6. Strona programu wspomagającego naukę dzieci z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych takich jak liczenie, dodawanie, odejmowanie, porównywanie liczb, mnożenie oraz dzielenie. Program jest bezpłatny.

http://matematykadladzieci.pl

7. Zabawy dla dzieci w wieku 2-6 lat. To pociąg do edukacji od najmłodszych lat.

https://ciufcia.pl/

8. Serwis zawierający gry dla dzieci, darmowe zabawy edukacyjne dla przedszkolaków i uczniów, kolorowanki do druku, labirynty, szlaczki, teksty piosenek, zagadki, maski, laurki oraz inne materiały, które pomogą zorganizować zajęcia w przedszkolu, szkole czy domu.

https://www.domowyprzedszkolak.pl/

9. Serwis będący interaktywną, baśniową krainą, po której mali goście mogą beztrosko „chodzić”  i odkrywać przeróżne miejsca łącząc zabawę z nauką. Każda zabawa kryje w sobie edukację. Można się tu wiele nauczyć, między innymi: liczyć, czytać, pisać, określać nazwy miesięcy czy godziny na zegarze. Dzieci poznają tu nuty, numery alarmowe, czy pierwsze słowa w języku angielskim. Zachęca do czytania książek, rysowania na kartce, śpiewania. Przekonuje, że warto myć zęby, a mycie głowy wcale nie jest takie straszne.

https://www.lulek.tv/

10. Serwis dla przedszkolaków i rodziców. Na stronie dzieci znajdą mnóstwo edukacyjnych, bezpiecznych gier i zabaw z różnych dziedzin życia. Przedstawione gry prezentują wysoki walor edukacyjny i opierają się na zasadzie EDUTAINMENT – czyli uczą poprzez zabawę, dziecko miło spędza czas bawiąc się i jednocześnie zdobywa wiedzę. Kiddoland został podzielony na 6 kategorii: gry edukacyjne wprowadzające w świat literek; gry i zabawy matematyczne; nauka, m.in. kolorów, kształtów, położenia, przeciwności; gry przekazujące informacje z otaczającego świata, jak np. anatomia człowieka, nauka znaków drogowych; gry kreatywne, konstrukcyjne, puzzle; zabawy ćwiczące pamięć, cierpliwość oraz spostrzegawczość.

https://kiddoland.pl/

11. To część serwisu YUMMY przeznaczona dla najmłodszej kategorii wiekowej dzieci. Zawarte w niej gry i zabawy dla dzieci podzielone zostały na dwie części (docelowo trzy), różniące się stopniem zaawansowania językowego. Każdy z poziomów dostępny jest w języku polskim, angielskim, niemieckim oraz francuskim. Gry dla dzieci pogrupowane zostały ze względu na ich temat bądź funkcjonalność na: gry matematyczne, gry poznawcze, gry muzyczne, gry twórcze, łączenie w pary, kuchnia, puzzle, ubieranki oraz kolorowanki.

http://www.yummy.pl/children/pl/menu/pl

12. Serwis zawierający gry edukacyjne z podziałem na dzieci najmłodsze, starsze i całkiem duże, a zachęcające do nauki poprzez zabawę. Dla najmłodszych przygotowano: naukę pisania na klawiaturze, słowne zabawy, naukę literek oraz trening umysłu.

http://pisupisu.pl/

13. Edukacyjny kanał telewizyjny

https://vod.tvp.pl/category/dla-dzieci

Prosimy w tym trudnym dla nas wszystkich czasie o pomoc w realizacji podstawy programowej poprzez realizację wybranych tematów z naszych propozycji.


MATERIAŁY EDUKACYJNE DLA PRZEDSZKOLAKÓW

Informujemy, że nauczyciele przedszkola przesłali materiały edukacyjne do realizacji poprzez Librusa. Prosimy o zapoznanie się z treścią  wiadomości. 

PRZEDSZKOLE ZAMKNIĘTE – DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE

Zgodnie z decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej informuję, że w dniach 12 – 13 marca 2020 r. (czwartek – piątek) do przedszkola mogą zgłaszać dzieci Rodzice, którzy nie mają możliwości zapewnienia im opieki w tych dniach.

Od 16 marca 2020 r. do 25 marca 2020 r. przedszkole będzie zamknięte. Są to działania profilaktyczne.

Inne informacje z MEN będą przekazywane na bieżąco.


KRĘGI TEMATYCZNE MARZEC

I krąg tematyczny: ,,Zwierzęta z dżungli i sawanny”
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozpoznaje i nazywa literę z: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • wskazuje Afrykę na mapie, wymienia nazwy wybranych zwierząt zamieszkujących ten kontynent,
  • uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach metodą opowieści ruchowej,
  • wypowiada się na temat ogrodu zoologicznego,
  • określa charakterystyczne cechy wybranych zwierząt egzotycznych,
  • rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta egzotyczne,
  • rozwiązuje zadania tekstowe metodą symulacji,
  • wskazuje pełne godziny na zegarze,
  • uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z kręglami,
  • porusza się rytmicznie przy muzyce,
  • reaguje odpowiednimi ruchami na ustalone sygnały,
  • śpiewa piosenkę Dżungla,
  • układa wyraz lwy z liter,
  • dobiera podpisy do wybranych zdjęć zwierząt egzotycznych,
  • lepi z plasteliny figurki wybranych zwierząt egzotycznych,
  • wykonuje formę przestrzenną lwa według instrukcji,
  • stosuje słowa roślinożerne i mięsożerne zwierzęta,
  • układa zdanie o wybranym zwierzęciu egzotycznym,
  • formułuje poprawnie zdania,
  • wypowiada się na temat zoo i spotykanych tam zwierząt,
  • rozwiązuje zagadki o zwierzętach egzotycznych,
  • rozpoznaje i nazywa żyrafę,
  • rysuje żyrafę,
  • podaje nazwę aktualnego miesiąca,
  • reaguje na polecenia w j.angielskim,
  • osłuchuje się z j.angielskim.

II krąg tematyczny: ,,Zwierzęta naszych pól i lasów

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozpoznaje i nazywa literę u: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • wie, że powinno unikać kontaktów z obcymi,
  • rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta leśne,
  • uczestniczy w ćwiczeniach i zabawach ruchowych: orientacyjno- porządkowych, dużych grup mięśniowych, ramion, z elementem skoku i podskoku, równowagi,
  • wypowiada się na temat zwierząt mieszkających w lesie,
  • określa tempo poruszania się zwierząt, – wie, które poruszają się szybko, a które powoli,
  • rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące na polu,
  • syntezuje wskazane liczbą głoski z nazw obrazków,
  • układa zdania, w których każde słowo rozpoczyna się tą samą głoską,
  • przyporządkowuje zwierzęta do właściwych środowisk,
  • śpiewa piosenkę Zające,
  • akompaniuje do piosenki na wybranym instrumencie perkusyjnym,
  • wykonuje sowy z pasków brązowego papieru,
  • podaje charakterystyczne cechy ptaków, ssaków i owadów,
  • wymienia przedstawicieli zwierząt żyjących na polach oraz przedstawicieli zwierząt
    żyjących w lesie,
  • wymienia właściwości fizyczne powietrza,
  • wie, co to znaczy, że powietrze jest gazem,
  • czyta wyrazy lornetka, lupa i wie, do czego służą,
  • wie, na czym polega pożyteczność mrówek,
  • wie, że są ptaki drapieżne zamieszkujące łąki i pola,
  • reaguje na polecenia w j.angielskim,
  • osłuchuje się z j.angielskim.

III krąg tematyczny: ,,Marcowa pogoda”

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozpoznaje i nazywa literę c: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • wymienia zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla przedwiośnia,
  • wyjaśnia znaczenie przysłowia W marcu jak w garncu,
  • uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, bieżnych, tułowia, dużych grup mięśniowych, z elementem równowagi, czworakowania,
  • rozpoznaje i nazywa kulę,
  • wie, jak powstają chmury,
  • przekształca rysunek chmury tak, aby otrzymać obrazek przedmiotu, zwierzęcia, rośliny,
  • uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z foliowymi woreczkami,
  • ubiera się odpowiednio do pogody,
  • prowadzi dialog z kolegą, wcielając się w określone role,
  • śpiewa piosenkę Marcowi przyjaciele,
  • wykonuje pracę plastyczną – Deszczowa chmurka według instrukcji,
  • układa zdania o marcowej pogodzie,
  • wie, na czym polegają zjawiska parowania i skraplania,
  • układa z poznanych liter dowolne wyrazy,
  • prowadzi kalendarz pogody,
  • wie, do czego służy termometr zaokienny,
  • wymienia działania wody: pożyteczne i szkodliwe,
  • wskazuje na globusie obszary wodne,
  • wypowiada się na temat znaczenia wody w życiu człowieka,
  • określa, które przedmioty toną a które nie,
  •  reaguje na polecenia w j.angielskim,
  • osłuchuje się z j.angielskim.

IV krąg tematyczny: ,,Wiosenne przebudzenia”

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozpoznaje literę ł: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • wymienia zmiany w przyrodzie charakterystyczne dla wiosny,
  • rozwiązuje zagadki związane z wiosną,
  • tańczy walczyka przy piosence Wiosenne buziaki,
  • uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, kształtujących postawę ciała, bieżnych, z elementem podskoku, równowagi,
  • przelicza w zakresie 10,
  • wymienia oznaki wiosny,
  • układa zdania o oznakach wiosny,
  • układa z liter nazwy zwierząt żyjących na łące,
  • rozpoznaje i nazywa wczesnowiosenne kwiaty,
  • omawia etapy rozwojowe żaby,
  • wykonuje układ ruchowy do piosenki Wiosenne buziaki,
  • wypowiada się na temat reprodukcji malarskich przedstawiających wiosnę,
  • wskazuje na obrazach ciepłe barwy i zimne barwy,
  • reaguje na zmiany tempa w muzyce,
  • śpiewa piosenkę Wiosenne buziaki,
  • składa sylwetę motyla według wzoru,
  • wie, dlaczego należy chronić wybrane rośliny,
  • układa zdania przeczące do podanych zdań,
  • rozpoznaje i nazywa monety: 1 zł, 2 zł, 5 zł i banknot 10 zł,
  • uczestniczy w powitaniu wiosny,
  • rysuje szlaczki,
  • reaguje na polecenia w j.angielskim,
  • osłuchuje się z j.angielskim.

17.02.2020 r. obchodzimy w naszym przedszkolu Dzień skarpetek nie do pary.

Kolorowe skarpetki nie do pary pełnią rolę symbolu. Oznaczają różnorodność, odmienność, społeczne niedopasowanie, czyli wszystko to, co towarzyszy ludziom z Zespołem Downa. W świecie ten dzień obchodzi się 21 marca.

Zakładając kolorowe skarpetki nie do pary, możemy okazać osobom z ZD swoje wsparcie, zrozumienie i akceptację. Możemy dodać im wiary w swoje siły. Zachęcić do „wyjścia z domu”. Do korzystania na miarę swoich potrzeb i możliwości z przestrzeni publicznej jako pełnoprawnych obywateli. Bez obaw, że zostaną wyśmiani, zlekceważeni, odesłani do kąta. Tego chcemy nauczyć naszych wychowanków obchodząc to święto.


Zebranie rodziców dzieci przedszkolnych

W dniu 10. lutego o godz. 16.30 odbędzie się zebranie rodziców dzieci przedszkolnych.

 Plan zebrania:

  • 16.30 – 16.40 – spotkanie z pielęgniarką szkolną,
  • 16.40 – 17.00 – „Wspomaganie twórczej aktywności dziecka” – spotkanie z p. psycholog Małgorzatą Szypułą,
  • ok. 17.00 – spotkania z wychowawcami grup.

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka

20.11.2019r. Powszechny Dzień Dziecka nazywany jest także Dniem Praw Dziecka. Jest obchodzony w rocznicę uchwalenia Deklaracji Praw Dziecka w 1959 r. oraz Konwencji o Prawach Dziecka w 1989 r. Choć dzieciaki swój szczególny dzień mają 1 czerwca, Polska jako członek Światowej Organizacji Narodów Zjednoczonych pragnie propagować datę 20 listopada, jako Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, by przypomnieć, że każde dziecko to Mały Człowiek, posiadający swoje prawa. W związku z tym wydarzeniem w naszym przedszkolu zorganizowany zostanie konkurs plastyczny pt.; „Nasze prawa ważna sprawa”.


Wydarzenia

Udział w XII Miejskim Konkursie Wiedzy o Żorach

27.02.2020 r. dzieci z gr. ,,E” wzięły udział w XII Miejskim Konkursie Wiedzy o Żorach. Konkurs został zorganizowany przez Przedszkole nr 13 im. H. CH. Andersena w Żorach. Nasze przedszkole reprezentowała dwuosobowa drużyna w składzie: Dawid L. oraz Aleksander S. Chłopcy wykazali się dużą wiedzą na temat Żor: zabytków, znanych osób oraz legend. Przed chłopcami było również nie lada wyzwanie: zadanie polegające na ,,kulaniu” klusek na czas, jednak również z tym poradzili sobie wyśmienicie. Wszyscy uczestnicy konkursu zajęli I miejsce. Dziękujemy rodzicom chłopców za pomoc w przygotowaniach do konkursu.


Dzień dinozaura

26. lutego przypada nietypowe święto – dzień dinozaura. W tym dniu w gr. ,,E” rozmawialiśmy o prehistorycznych stworzeniach, które dawniej zamieszkiwały naszą planetę. Oglądaliśmy także film edukacyjny o dinozaurach, a także przyniesione do przedszkola przez dzieci dinozaury – figurki, książki. Nie zabrakło także zabawa ruchowych o dinozaurach, a także pracy plastycznej. Dla dzieci została także przygotowana niespodzianka: w różnych miejscach sali zostały ukryte pojemniki po znanych dzieciom ,,jajkach-niespodziankach”. Zadanie dzieci polegało na odszukaniu ,,jajek”, w których znajdowały się małe niespodzianki.


Zajęcia sportowe prowadzone przez nauczyciela Zespołu Szkół nr 1 w Żorach

25.02.2020 r. gr. ,,E” uczestniczyła w zajęciach sportowych w sali gimnastycznej, które prowadzone były przez nauczyciela w-fu z Zespołu Szkół nr 1 w Żorach. Pan Łukasz prowadził zajęcia przy muzyce, które bardzo spodobały się dzieciom. Podczas zajęć dzieci wykonywały różnorodne ćwiczenia fizyczne, których celem było usprawnianie ogólnej sprawności fizycznej. Zajęcia były prowadzone w ramach akcji Olimpiady Promocji Zdrowego Stylu Życia Polskiego Czerwonego Krzyża, w którym bierze udział jeden z uczniów pana Łukasza. Tematem akcji była profilaktyka otyłości i nadwagi. Na zakończenie zajęć, za ogromny wkład i zaangażowanie w wykonywanie ćwiczeń, każdy uczestnik otrzymał pamiątkowy dyplom. Grupa ,,Biedronek” otrzymała także kosz pełen owoców, które po śniadaniu zostały z apetytem zjedzone przez dzieci. Dziękujemy panu Łukaszowi za przeprowadzenie zajęć.


Dzień kosmosu

20.02.2020 r. w gr. ,,E” obchodziliśmy ,,dzień kosmosu”. W tym dniu nie mogło zabraknąć zajęć związanych z Układem Słonecznym. Przedszkolaki wykazały się dużą znajomością nazw planet. Dzieci dowiedziały się także, kim jest astronom, a kim astronauta. Dzieci uczestniczyły również w zabawach ruchowych, których głównym tematem był kosmos. Przedszkolaki oglądały także krótki film edukacyjny dotyczący statków kosmicznych. Dzieci wykonały także prace plastyczne, na której przedstawiły planety oraz rakiety.


Dzień kota

17.02.2020 w gr. ,,E” obchodziliśmy dzień kota. W tym dniu dzieci poznały ciekawostki na temat kotów. Przedszkolaki rozpoznawały również na ilustracjach koty znane z bajek. W dniu kota nie mogło zabraknąć odśpiewania piosenki pt. ,,Wlazł kotek na płotek”. Podsumowanie stanowiło wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej kota.


Dzień skarpetek nie do pary

17.02.2020 w przedszkolu miał miejsce ,,dzień skarpetek nie do pary”. Personel przedszkola oraz przedszkolaki miały w tym dniu ubrane kolorowe skarpetki – nie do pary. Kolorowe skarpetki były symbolem solidarności z osobami z Zespołem Downa. W grupach odbyły się pogawędki na temat tego, co to jest tolerancja i dlaczego należy być tolerancyjnym.


Walentynki

14.02.2020 w gr. ,,E” obchodziliśmy walentynki. Dzieci rozwiązywały zagadki dotyczące bohaterów bajek. W tym dniu nie mogło zabraknąć walentynek, które dzieci wykonywały dla siebie nawzajem. Każde dziecko otrzymało duże serce, na którym został narysowany obrazek od każdego przedszkolaka z grupy. Na walentynkach pojawiły się również rysunki wykonane przez wychowawczynię. Z całą pewnością był to dzień pełen wrażeń. Nie należy jednak zapominać o tym, by dobre słowo kierować do innych przez cały rok – nie tylko w walentynki.


Innowacja Przyjaciele zwierząt: ,,Gady chronione”

07.02.2020 r. odbyło się kolejne spotkanie przedszkolaków w ramach innowacji ,,Przyjaciele Zwierząt”. Tym razem głównym tematem były gady chronione. Dzieci oglądały krótkie filmiki edukacyjne przedstawiające gady objęte ochroną w Polsce (m.in. żółw błotny, wąż esculapa, jaszczurka zielona). Podczas spotkania miała również miejsce pogadanka na temat sposobów ochrony gadów. Na zakończenie każdy przedszkolak otrzymał kolorowankę z wybranym przez siebie gadem.


Wyjazd do Sceny Na Starówce na przedstawienie pt. ,,Królowa śniegu”

03.02.2020 r. przedszkolaki z gr. D i E uczestniczyli w spektaklu teatralnym pt. ,,Baśń
o Królowej Śniegu”.
Na deskach Sceny Na Starówce w Żorach występowali aktorzy Katolickiego Teatru Edukacji z Krakowa. Królowa Śniegu to baśń znana większości dzieciom. Opowiada ona o sile przyjaźni i miłości, a także o poświęceniu dla kogoś bliskiego. Przedszkolaki z zapartym tchem oglądały spektakl. Dzieci były zachwycone przepiękną scenografią, strojami i rekwizytami, a także umiejętnościami żonglerskimi aktorów. Po powrocie do przedszkola przedszkolaki rysowały to, co najbardziej zapamiętały ze spektaklu.


Wigilijka w przedszkolu

W bożonarodzeniową atmosferę wprowadziła nas wigilijka, w której brały udział wszystkie przedszkolaki oraz pracownicy. Przed spożyciem świątecznego obiadu miało miejsce kolędowanie oraz składanie życzeń. Celem wspólnego spożywania posiłku było integrowanie społeczności przedszkolnej oraz kultywowanie tradycji.


Jasełka rodzinne i lokalne (dzieci 6-letnie)

19.12.2019 r. w godzinach popołudniowych, w sali gimnastycznej panował świąteczny nastrój. Sala zamieniła się w scenę teatralną, na której wystąpiły dzieci z gr. ,,D” i ,,E”. Przedszkolaki wraz z wychowawczyniami przygotowały dla rodziców, dziadków, pracowników oraz środowiska lokalnego przedstawienie pt. ,,Uwierz w święta” . Przedstawienie było wyjątkowe, ponieważ ukazywało nowoczesną historię związaną z Bożym Narodzeniem. Dzieci z zaangażowaniem odgrywały swoje role, które wprowadziły zebranych gości w świąteczny klimat. Bardzo dziękujemy wszystkim rodzicom oraz innym osobom, które zaangażowały się w przygotowanie dzieciom przepięknych strojów oraz pomogły w utrwaleniu mówionych przez dzieci kwestii. Bez Państwa pomocy, realizacja takiego dużego przedsięwzięcia nie byłaby możliwa.


XXVI Mikołajkowy Turniej Przedszkolaków
10.12.2019 r. w hali sportowej MOSiR-u miał miejsce XXVI Mikołajkowy Turniej Przedszkolaków. Z zaproszenia skorzystało dwanaście reprezentacji żorskich przedszkoli. Drużyny były wspierane przez zasiadających na trybunach kibiców, opiekunów oraz rodziców. Oficjalnego otwarcia turnieju dokonał z-ca dyrektora MOSIR Żory – Marek Utrata. Program zawodów liczył osiem konkurencji sprawnościowych. Suma punktów zdobytych za każdą z konkurencji decydowała o klasyfikacji końcowej przedszkoli. Przedszkolaki z grupy ,,E” wspierane przez jednego reprezentanta z grupy ,,D” zajęły I miejsce. Gratulujemy!


Wizyta Św. Mikołaja
06.12.2019 r. w przedszkolu pojawił się długo oczekiwany przez wszystkie dzieci gość Święty Mikołaj. W dotarciu do przedszkola nie przeszkodził nawet brak śniegu. Spotkanie z niezwykłym gościem minęło w bardzo miłej atmosferze i sprawiło dzieciom wiele radości. ,,Biedronki” zaśpiewały piosenkę pt. ,,To Mikołaj, to Mikołaj”. Jakże ogromne zdziwienie na twarzach dzieci pojawiło się wtedy, gdy Mikołaj opowiedział o tym, jak ,,Biedronki” z zaangażowaniem przygotowują się do jasełek. Wreszcie nadszedł czas na obdarowanie dzieci prezentami. Dzieci z gr. ,,E” przygotowały także prezent dla naszego gościa. ,,Biedronki” wręczyły Mikołajowi własnoręcznie wykonaną książkę, której głównym bohaterem był Święty Mikołaj. Bardzo cieszymy się z tego, że Mikołaj nie zapomniał o dzieciach z naszego przedszkola i z niecierpliwością oczekujemy na jego wizytę za rok.


,,Nasze prawa – ważna sprawa” – rozstrzygnięcie konkursu
05.12.2019 r.
w sali ,,Biedronek” zostały zaprezentowane prace wykonane przez dzieci, których temat brzmiał: ,,Nasze prawa – ważna sprawa”. W konkursie wzięło udział 15 przedszkolaków. Każda praca była wyjątkowa, dlatego też każda z nich zajęła I miejsce. Dziękujemy przedszkolakom za udział w konkursie oraz zachęcamy do brania udziału w kolejnych.


Dzień Górnika
04.12.2019 r. w naszym przedszkolu gościliśmy szczególnych gości – Górników. Z okazji ich święta dzieci przedstawiły krótki program artystyczny. Przedszkolaki śpiewały piosenki, mówiły wiersze. Starszaki odegrały scenkę w gwarze śląskiej pt. ,,Kiszyni kapusty”. Górnicy zaprezentowali dzieciom górniczy mundur oraz opowiedzieli o pracy w kopalni. Po występach nadszedł czas na wręczenie upominków. Dziękujemy wszystkim Górnikom za przybycie!


Innowacja Przyjaciele Zwierząt ,,Niebezpieczne węże”
22.11.2019 r.
odbyło się kolejne spotkanie w ramach innowacji ,,Przyjaciele zwierząt”. Tym razem tematem przewodnim były niebezpieczne węże. Przedszkolaki oglądały krótki filmik przyrodniczy, podczas którego zostały przedstawione wybrane gatunki niebezpiecznych węży. Dzieci dowiedziały się m.in., że niebezpiecznym wężem zamieszkującym Polskę jest żmija zygzakowata. Na zakończenie spotkania każde dziecko otrzymało tematyczną kolorowankę.


Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka

20.11.2109 r. obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Przedszkolaki przypomniały swoje prawa, a także obowiązki. Po krótkiej pogadance oraz filmiku edukacyjnym, dzieci otrzymały kolorowanki przedstawiające jedno z wybranych praw dziecka. W przedszkolu został również ogłoszony konkurs plastyczny pt. ,,Nasze prawa – ważna sprawa”.


Zajęcia przy udziale psa

06.11.2019 r. grupę ,,Biedronek” odwiedziła pani Kasia Stolarek – właścicielka hotelu dla psów. Pani Kasia przeprowadziła zajęcia pt. ,,Jak troszczymy się o zwierzęta domowe?”. W zajęciach uczestniczył również czworonożny przyjaciel – Charlie (pies rasy Cavalier King Charles Spaniel). Przedszkolaki opowiedziały gościom o swoich domowych zwierzętach oraz o tym, w jaki sposób pomagają w opiece nad nimi. Pani Kasia szczegółowo omówiła, w jaki sposób należy troszczyć się o psy. Podczas zajęć dzieci wykonywały wiele zadań, m.in. nazywały i określały przeznaczenie akcesoriów dla psów. Wszystkie dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach, a największą radość sprawiła im możliwość pogłaskania pieska. Dziękujemy pani Kasi za przeprowadzenie ciekawych zajęć.


Dzień malowania farbami

25.10.2019 r. w naszym przedszkolu miał miejsce ,,Dzień malowania farbami”. Każde dziecko mogło zamienić się w prawdziwego artystę. Przedszkolaki stworzyły wiele kolorowych prac, które można było podziwiać na przedszkolnych korytarzach.


Dzień postaci z bajek w szkole

25.10.2019 r. uczniowie szkoły obchodzili ,,Dzień postaci z bajek”. Wielu uczniów przebrało się za swoich ulubionych bohaterów. Pani Kasia Chojnacka – nauczycielka przedszkola oraz bibliotekarz szkoły, zaprosiła napotkanych bohaterów do przedszkolnych sal. Ulubieńcy dzieci przeczytali przedszkolakom krótkie bajki. Dziękujemy starszym kolegom za przybycie.


Musical ,,Cudowna lampa Aladyna”

24.10.2019 r. dzieci z gr. B, C, D i E uczestniczyły w wycieczce do Kina ,,Centrum” w Jastrzębiu-Zdroju. Odbył się tam musical pt. ,,Cudowna lampa Aladyna”. Na scenie występowali aktorzy Teatru Muzycznego Forte. Musical był magiczną opowieścią, pełną niezwykłych piosenek. W trakcie przedstawienia dzieci mogły zaobserwować multimedialną wizualizację oraz grę świateł, a także dymu, który był widoczny podczas wyłaniania się Dżina z magicznej lampy.


,,Jesień malowana dźwiękiem” – koncert edukacyjny

23.10.2019 r. w naszym przedszkolu odbył się koncert edukacyjny ,,Jesień malowana dźwiękiem – wiolonczela”. Podczas koncertu dzieci poznały dźwięki wydawane przez wiolonczelę oraz jej budowę. Niektóre przedszkolaki miały okazję samodzielnej gry na instrumencie. Dzieci jednogłośnie stwierdziły, że wiolonczela jest koloru kasztanowego, a więc idealnie pasuje do aktualnej pory roku – jesieni.


Święto drzewa

18.10.2019 r. obchodziliśmy dzień drzewa. W ogrodzie przedszkolnym dzieci dowiedziały się, jakie znaczenie mają drzewa dla człowieka. Po krótkiej pogadance, dzieci z pomocą wychowawców oraz pana Marka, zasadziły w ogrodzie 3 drzewa: jabłoń, gruszę i śliwę. Przedszkolaki będą miały możliwość obserwowania ich wzrostu. W salach przedszkolnych zostały przygotowane dla dzieci doniczki, do których samodzielnie zasadziły wybrane przez siebie nasiona. Przed każdym przedszkolakiem jest bardzo odpowiedzialne zadanie – systematyczna pielęgnacja swojej sadzonki.


Próbny alarm przeciwpożarowy

W trosce o poprawę bezpieczeństwa dzieci w naszym przedszkolu w dniu 17.10.2019 r. odbył się próbny alarm przeciwpożarowy z udziałem straży pożarnej. Celem akcji było nabywanie przez dzieci umiejętności odpowiedniego zachowania w sytuacji zagrożenia, a także praktyczne zapoznanie się z zasadami bezpiecznej ewakuacji.


Innowacja ,,Przyjaciele zwierząt”: ,,Gad, czyli kto? Budowa, wygląd, zwyczaje”

16.10.2019 r. wszystkie grupy zebrały się w sali ,,Biedronek” po to, by uczestniczyć w pierwszym w tym roku szkolnym spotkaniu związanym z innowacją ,,Przyjaciele zwierząt”. Tym razem tematem spotkania były gady. Dzieci oglądały krótki film edukacyjny dotyczący gadów: ich budowy, wyglądu i zwyczajów. Następnie dzieci odpowiadały na pytania dotyczące tego, co widziały na filmie. Na zakończenie spotkania każdy przedszkolak otrzymał kolorowankę, na której był przedstawiony jeden z przedstawicieli gadów.


,,Jesienne skarby natury” – dzień integracji

07.10.2019 r. w naszym przedszkolu miał miejsce kolejny dzień integracji – ,,Jesienne skarby natury”. Dzieci z gr. B, C, D i E udały się do baranowickiego parku w poszukiwaniu jesiennych skarbów. Przed wejściem do parku wychowawczynie przypomniały, że park jest miejscem, w którym mieszka wiele zwierząt. Ludzie są w parku gośćmi, a więc powinni się w nim bardzo cicho zachowywać, aby nie przestraszyć zamieszkałych w nim istot. Dzieci wróciły do przedszkola z kolorowymi liśćmi oraz szyszkami. Wszystkie skarby natury zostały umieszczone w przedszkolnych kącikach przyrody.


Światowy dzień zwierząt

04.10.2019 r. obchodziliśmy ,,Światowy dzień zwierząt”. Przeprowadzona została pogadanka na temat tego, co to znaczy być przyjacielem zwierząt. Dzieci opowiadały o tym, w jaki sposób mogą troszczyć się o zwierzęta. ,,Biedronki” obejrzały również krótki film przedstawiający różne gatunki zwierząt. W czasie zajęć zgodnie przyznały, że bycie właścicielem zwierząt to ogromna odpowiedzialność. Podsumowaniem ,,Światowego dnia zwierząt” była indywidualna praca plastyczna, za pomocą której dzieci przedstawiły wybrane przez siebie gatunki zwierząt.


Dzień Chłopaka

Każde dziecko o tym wie, że kiedy wrzesień kończy się, od maluszków aż po starszaka, każdy Świętuje Dzień Chłopaka! 30 września w grupie ,,Biedronek” świętowaliśmy Dzień Chłopaka. Dziewczynki zaśpiewały chłopcom uroczyste ,,Sto lat” oraz wręczyły legitymacje Super Chłopaka wraz z upominkiem. Następnie miały miejsce wspólne zabawy przy muzyce. Chociaż swoje święto obchodzili chłopcy, to również dziewczynki otrzymały drobne upominki. Dziękujemy Rodzicom, dzięki którym ten dzień był jeszcze bardziej wyjątkowy.


Światowy Dzień Turystyki

27 września 2019 r. obchodziliśmy Światowy Dzień Turystki. Z związku z tym, grupa ,,Biedronek”, wraz ze swoimi młodszymi kolegami z grupy ,,Pszczółek” i ,,Motylków”, udała się na spacer ulicami Baranowic. Mali turyści podziwiali jesienną aurę oraz zbierali skarby pozostawione przez Panią Jesień.


Wizyta ,,Świetliczaków” z okazji Dnia Przedszkolaka

26 września 2019 r. z wizytą przybyły do nas ,,Świetliczaki”. Powodem ich wizyty był miniony Dzień Przedszkolaka. „Świetliczaki” przeczytały dzieciom bajkę pt. ,,Jaś i Małgosia”. ,,Biedronki” z zaciekawieniem słuchały utworu czytanego przez starszych kolegów. Dziękujemy ,,Świetliczakom” z Bajkolandii za pamięć i wizytę w naszym przedszkolu.


Powitanie Jesieni

23 września 2019 r. ,,Biedronki” przywitały jesień. Po śniadaniu dzieci udały się na spacer do baranowickiego parku, w którym poszukiwały oznak kolejnej pory roku. Zebrane skarby jesieni (kasztany, kolorowe liście, szyszki) zostały umieszczone w kąciku przyrodniczym. Po obiedzie na przedszkolaków czekała niespodzianka – wirtualne spotkanie z Panią Jesień. Pani Jesień przywitała dzieci oraz opowiedziała o tym, jakie zmiany będą zachodziły w przyrodzie. Jesień przeczytała także dzieciom wiersz o aktualnej porze roku. Dzieci z wypiekami na twarzach słuchały tego, co miała im do powiedzenia Pani Jesień. Celem spotkania było rozwijanie czytelnictwa oraz współpraca miedzy przedszkolami uczestniczącymi w akcji ,,Mały Miś w świecie wielkiej literatury”.


Dzień Przedszkolaka w Szkole Policji w Katowicach

20 września 2019 r. obchodziliśmy bardzo ważne święto – Dzień Przedszkolaka. W gr. A i B odbyły się wspólne zabawy integrujące grupę oraz zabawy ze śpiewem. Wszystkie dzieci, z okazji swojego święta, otrzymały drobne upominki. Starsze dzieci (gr. C, D, E) świętowały swój dzień podczas wycieczki do Szkoły Policji w Katowicach, gdzie miał miejsce dzień otwarty dla przedszkolaków. Na początku dzieci oglądały ćwiczenia sprawnościowe i techniki interwencji, następnie policyjne radiowozy. Każda z grup pozowała również do pamiątkowego zdjęcia ze Sznupkiem. Pobyt w Szkole Policji zakończył pokaz tresury psów policyjnych. Prowadzący pokaz przypomniał dzieciom, jak należy się zachować w razie ataku niebezpiecznego psa.


,,Wykopki” w ,,AKUKU” w Mikołowie

18 września 2019 r. dzieci z gr. D i E uczestniczyły w wycieczce do ,,AKUKU” w Mikołowie, a dokładniej w warsztatach pt. ,,Wykopki”. Dzieci pomagały w prawdziwych wykopkach: zobaczyły maszyny rolnicze, a następie zbierały ziemniaki do wiklinowych koszy. Po ciężkiej pracy był czas na relaks w sali zabaw. Dzieci uczestniczyły również w warsztatach z ziemniakami w roli głównej. Każde dziecko stworzyło ziemniaczanego stworka. Po warsztatach przedszkolaki bawiły się na ekologicznym placu zabaw. Nieopodal niego znajdowały się zwierzęta, m.in.: kucyki, kozy, osioł. Na zakończenie pobytu w ,,AKUKU” każde dziecko mogło posilić się pieczonym ziemniakiem.


Międzynarodowy Dzień Kropki”

16 września 2019 r. dzieci z grupy ,,Biedronek” przyłączyły się do obchodów Międzynarodowego Dnia Kropki. Inspiracją do powstania tego dnia stała się historia jednej z bohaterek książki Petera H. Reynoldsa – dziewczynka o imieniu Vashti. Za pomocą małej kropki i swojej nauczycielki, Vashti uwierzyła we własne możliwości. Obchody ,,Dnia Kropki” w grupie ,,Biedronek” rozpoczęły się od obejrzenia historii małej Vashti. Następnie dzieci odszukiwały w sali naklejek w kształcie kropek, które zostały umieszczone na koszulkach. Po wspólnych poszukiwaniach dzieci mówiły o swoich talentach. Zwróciliśmy uwagę na to, iż każdy ma jakiś talent. Na zakończenie zajęć dzieci malowały farbami kropki.